maandag 7 juni 2010

Stage SNP Reizen (MBO Toerisme)


Naam opdrachtgever:
SNP Reizen

Opdracht en verantwoordelijkheid daarbinnen:
Tijdens de winter van 2008/2009 (november t/m april) heb ik 20 weken stage gelopen bij SNP Reizen in Nijmegen. Op dat moment zat ik in het laatste jaar, van de opleiding MBO Toerisme, op het ROC in Nijmegen.

Verloop opdracht:
Ik heb een zeer goede stage gelopen en die heb ik uiteindelijk afgerond met een 8,5.

Ontwikkelde competenties:
Ik heb vele competenties behaald, maar ik zet ik nu maar 3 in, namelijk: Visie, Marktgerichtheid en verbeeldingskracht.

Competentie: Visie
Situatie
Om de 5 weken kreeg ik een beoordelingsgesprek met mijn stagebegeleider en deden we onze bevindingen vertellen (zij over mij en ik over mezelf en over het bedrijf)

Taak
Na aanleiding van elk zo'n beoordelingsgesprek was het de bedoeling dat ik mijn minpunten ging verbeteren met als doel het optimaliseren van mijn functioneren. Tevens moest ik voor mezelf duidelijke leertaken opstellen, wat ik wilde leren en wanneer. Dit mocht ik dus zelf bepalen en moest ik ook zelf plannen.

Aanpak
Na elk gesprek ben ik beter op mijn minpunten gaan letten en heb ik zo goed mogelijk verbeterd. Tevens wilde ik per 5 weken iets hebben geleerd, zodat dat in het volgende gesprek besproken kon worden.

Resultaat
Ik heb geleerd om vooruit te denken en ik heb in grote lijnen aangegeven wat ik wilde leren. En ik heb geleerd om mijn werkzaamheden binnen een hoger gelegen doel te plaatsen.

Terugblik
Ik ben tevreden over de verloop en de volgende keer zal ik het weer zo doen.

Competentie: Marktgerichtheid
Situatie
Een groepswandelreis, naar Spanje is helemaal volgeboekt, maar nu blijkt dat er in dat gebied een vulkaan actief is en blijkt dat de reis geannuleerd moet worden.

Taak
De actuele ontwikkelingen volgen van de vulkaan en deze ontwikkelingen vertalen naar de eigen werkzaamheden en naar de behoefte van de klant.

Aanpak
Ik lees me eerst goed in over de ontwikkelingen en zal de nieuwsberichten volgen, vervolgens zal ik de klanten inlichten, die die reis hebben geboekt en zorgen dat ze hun geld (deels) terugkrijgen of ze kunnen hun reis kosteloos omboeken naar een andere reis. Gevolg: een optimaal commercieel en financieel resultaat.

Resultaat
Tevreden klanten en tevreden medewerkers.

Terugblik
De volgende keer zal ik dezelfde handelingen verrichten, omdat deze goed zijn verlopen.


Competentie: Verbeeldingskracht
Situatie
Ik beheer de reiswinkel voor de dag en een klant komt binnen om een bepaalde reis te bespreken. De klant heeft hier echter, een geheel eigen idee over.

Taak
De klant zijn/haar woord laten doen en het idee verder vorm geven door middel van voorbeelden of aanbevelingen.

Aanpak
Zodra de klant zijn/haar ideeen heeft verteld over de gewenste reis, ga ik aan de slag in het boekingssysteem en geef vervolgens voorbeelden om de reis vorm te geven. Dit doe ik aan de hand van de verkregen informatie en door mezelf in te leven in de verbeelding van die klant.

Resultaat
De klant is tevreden met het eindresultaat en heeft zijn/haar gewenste reis geboekt. Vooral de mondelinge communicatie via face to face contact, vond de klant erg prettig.

Terugblik
Ik ben tevreden met het resultaat, omdat de klant dat ook was. Na deze ervaring weet ik, dat ik aan de hand van ideeen mezelf goed kan inleven in de verbeelding van anderen en dit ook kan uiten in concrete voorbeelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten